דירוג אשראי – מאגר נתוני אשראי כבר כמעט כאן. איום או הזדמנות? ומה זה אומר בשפה של בני אדם…

FacebookWhatsAppEmail
הלוואות, ריביות ומה שבניהם הלוואות 07.03.2019

דירוג אשראי אישי – איך השינוי החדש ישפיע עלינו, איך נוכל להרוויח מהמאגר החדש וממה צריך להזהר?

ממש עוד מעט ב 12 לאפריל 2019 יעלה לאוויר מאגר נתוני אשראי. אמצעי התקשורת מלאים בפרסומים, כתבות שונות ומידע מסובך הנוגע לנושא מורכב זה. אנחנו בחרנו לרכז לכם את מה שחשוב, ובשפה של בני אדם.

מה זו בכלל מערכת נתוני אשראי או דירוג אשראי אישי?
מערכת נתוני אשראי היא מערכת שבה נאספים פרטים עלינו, אזרחי ישראל. הפרטים הם פרטים שיעזרו למלווים, למשכירים ולגופים נוספים להעריך טוב יותר את יכולות ההחזר/הפירעון שלנו.
לשכות האשראי שהוקמו לפי החוק יתנו לכל אחד מאיתנו ״דירוג האשראי״ שהוא בעצם אינדיקציה לגבי רמת הסיכון שלנו.

למי מיועדת המערכת?
המערכת מיועדת למלווים, למשכירי דירות ולגורמים נוספים. היא אמורה להגדיל את המידע שנמצא בידי מי שמחליט האם להעמיד לנו הלוואה, או להשכיר לנו דירה ובאיזה מחיר.

האם אנחנו נרוויח מזה?
תחשבו על זה ככה, עד היום הגוף היחיד למעשה שהחזיק מידע כזה, היה הבנק ממנו לקחתם אשראי. מטבע הדברים, זה היה על פי רוב הבנק שבו נהלתם את הפעילות הפיננסית המרכזית שלכם. למידע הזה יש חשיבות אדירה, כיוון שזה המידע שבאמצעותו אפשר להחליט ולקבוע האם אתם לווים "טובים" או "רעים", הרי רק כך אפשר להעריך ולצפות האם מרבית הסיכויים שתעמדו בהתחייבויות שנטלתם או לא.
עכשיו, מידע יהיה זמין גם לגופים אחרים שירצו להעמיד לכם הלוואה או לדוגמא למשכיר ששוקל להשכיר לכם דירה.

נו, אז זה טוב או רע?
אז הנה כלל אצבע – אם אתם אנשים שמחזירים הלוואות ועומדים בהתחייבויות, אז שקיפות של מידע אמורה לעזור לכם, כי יותר גופים ירצו להתחרות עליכם, כיוון שעכשיו יש להם נגישות למידע שאתמול לא היה נגיש להם.
אם אתם לא מחזירים הלוואות או עומדים בהתחייבות, יותר מידע עלול להיות לכם פחות טוב.

אז איך ומה הולך להשתנות?
החל מ 12 לאפריל כשנפנה לקבל הלוואה או לשכור דירה נגיד, יוכל המלווה או המשכיר הפוטנציאלי לפנות ללשכת אשראי ולקבל עלינו ״דוח נתוני אשראי״. הדוח הזה יעזור לגוף הרלבנטי לקבל את ההחלטה האם להעמיד לנו הלוואה, או להשכיר לנו דירה ובאיזה מחירים.

גם אני יכול לדעת מה אומרים עלי?
כן. כל אחד מאיתנו יכול לפנות לאחת מלשכות נתוני האשראי ולקבל עותק מדוח נתוני האשראי שלו. חשוב לדעת שבכל שנה אתם זכאים לקבל דוח אחד בחינם. הדוח כולל בין היתר מידע על הלוואות, ריביות, מסגרת אשראי, ערבויות והגבלות על חשבון העו"ש. את הדו"ח ניתן יהיה לבקש באופן מקוון או טלפוני.
אנחנו בפיזבק תמיד אומרים: שידע זה כח. תדעו מה דירוג האשראי שלכם ותוכלו להתווכח, להתמקח ולדרוש את התנאים הכי טובים שאפשר. החלטות כלכליות טובות אפשר לקבל רק כשלוקחים שליטה על הכסף וכאשר המידע נמצא בידיים שלנו.

ואם אני לא רוצה להיות במאגר מה אפשר לעשות?
כל אחת ואחד יוכלו להגביל את מסירת נתוני האשראי במערכת לכל נותני האשראי או לחלקם, בהתאם למה שיגדירו. לכל לקוח שמורה הזכות לבקש שנתוני האשראי לגביו לא יישמרו במערכת החדשה. לקוח גם רשאי לבקש להפסיק את הליך איסוף נתוני האשראי לגביו, אולם, חשוב לומר שבקשתו זו מוחקת גם את כל הנתונים שנשמרו במערכת עד למועד הפסקת האיסוף, כולל מידע חיובי בעניינו. לעובדה זו עלולות להיות בהמשך השלכות ואולי אף לגרור ייקור של עלויות האשראי.

לסיכום, החוק החדש לדירוג אשראי אישי, טומן בחובו לא מעט הזדמנויות. עדיין מוקדם לקבוע האם ישיג את מטרותיו בצורה מלאה או חלקית, והאם אכן ישיג את השיפור המשמעותי אותו אנו מקווים לראות בתנאי הלווים בישראל. אולם, עובדה מהותית וחשובה אנו יודעים כבר עכשיו: שמודעות, מעורבות, לקיחת שליטה ואחריות על הכסף שלנו, יביאו לשיפור במצב שלנו, לחסכון ולהשגת תנאים טובים ומשתלמים יותר.
אנחנו בפיזבק יודעים שלדבר על כסף זה כח ומציעים לכם כלי מתקדם שיעבוד עבורכם, מומחה פיננסי אישי שתמיד יהיה בצד שלכם !